Μάς ενημερώνει η Χειρουργός Οδοντίατρος ΓΕΩΡΓΙΑ Ι. ΚΟΚΚΟΡΗ

 

Οι καλοκαιρινές διακοπές έχουν φτάσει και οι περισσότεροι νιώθουν πιο χαλαροί και ανέμελοι. Λόγω της ανεμελιάς την περίοδο αυτή χαλαρώνει και η σχολαστική στοματική καθαριότητα, ενώ πολλοί δεν μπορούν να αρνηθούν τα πολύ κρύα ροφήματα, τα παγωτά  και το συχνό τσιμπολόγημα. Το αποτέλεσμα είναι να επιβαρύνονται τα δόντια μας, που μπορεί να οδηγήσει σε οδοντικές καταστάσεις που θα χαλάσουν την άδειά μας.

Εδώ είναι μια λίστα με λάθη που συνηθίζουμε να κάνουμε αυτή την περίοδο επιβαρύνοντας την υγεία των δοντιών μας.

ΠΑΓΩΜΕΝΑ ΡΟΦΗΜΑΤΑ:  Ένα ποτήρι κρύο αναψυκτικό ή ένα ισοτονικό ρόφημα, μοιάζουν με το ιδανικό αντίδοτο στη ζέστη. Το πρόβλημα είναι ότι περιέχουν ζάχαρη και έτσι σε κάθε γουλιά τα βακτήρια του στόματος παράγουν οξέα, που επιτίθενται στο σμάλτο των δοντιών. Χειρότερη είναι η κατάσταση όταν κάποιος απολαμβάνει με τις ώρες κάποιο από τα παραπάνω ροφήματα. Ακόμα, πάντως, κι αν ένα αναψυκτικό είναι χωρίς προσθήκη ζάχαρης, το ανθρακικό που περιέχει σε συνδυασμό με το κιτρικό οξύ και τα άλλα συστατικά του μπορεί να διαβρώσουν το σμάλτο των δοντιών.

ΑΛΚΟΟΛ: Η μπίρα είναι ένα από τα αγαπημένα αλκοολούχα ποτά των περισσοτέρων την περίοδο αυτή. Συχνά σβήνουμε τη δίψα μας με μια παγωμένη μπίρα. Η συστηματική υπερκατανάλωση μπύρας όμως μπορεί να προκαλέσει αφυδάτωση και ξηροστομία, λόγω του αλκοόλ που περιέχει. Η μείωση παραγωγής σάλιου μπορεί να οδηγήσει σε τερηδόνα και λοιμώξεις του στόματος. Η αυξημένη, επίσης, κατανάλωση σε αλκοολούχα ποτά και γλυκά κοκτέιλ οινοπνευματωδών ποτών, έχει και τα πρόσθετα μειονεκτήματα που προσδίδει η ζάχαρη.

ΠΑΓΩΤΟ: Παρφέ,σορμπέ, χωνάκι, σοκολάτα, καϊμάκι…Όπως και να το γευτείς αποτελεί το το πιο απολαυστικό γλυκό του καλοκαιριού. Μικροί και μεγάλοι «παραδίδονται» στη μοναδική του γεύση. Δυστυχώς όμως δεν είναι το καλύτερο για τα δόντια μας καθώς έχει υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη. Περιορίστε την βλαπτική του δράση καταναλώνοντάς το με μέτρο, προτιμώντας τα σκέτα και αποφεύγοντας όσα περιέχουν πρόσθετες πηγές ζάχαρης (όπως σαντιγή, σιρόπι) ή κομμάτια συστατικών (π.χ. μπισκότο, καραμελωμένους ξηρούς καρπούς, σοκολάτα) που κολλάνε στα δόντια. Μία καλή ιδέα είναι να επιλέγετε παγωτά χωρίς ζάχαρη.

ΠΑΓΑΚΙΑ: Μία άλλη κακή συνήθεια είναι το μάσημα πάγου. Μοιάζει με πολύ καλή ιδέα καθώς τα παγάκια αποτελούνται από σκέτο νερό κι έτσι δροσίζουν χωρίς να προσθέτουν θερμίδες. Δυστυχώς όμως δεν είναι φιλικά με τα δόντια. Τα παγάκια μπορεί να προκαλέσουν μικρορωγμές στην επιφάνεια των δοντιών, αφήνοντάς τα επιρρεπή σε κατάγματα.

 ΤΣΙΜΠΟΛΟΓΗΜΑ: Η περίοδος αυτή είναι από τις πιο αγαπημένες και ξέγνοιαστες και συχνά συνοδεύεται με τροφικές παρασπονδίες. Σύνηθες πρόβλημα την περίοδο αυτή είναι το συχνό τσιμπολόγημα.Η απουσία δομημένου προγράμματος, όπως την υπόλοιπη χρονιά,  δημιουργεί πολύ συχνά ένα ψευδές αίσθημα πείνας. Το κολύμπι, τα θαλάσσια σπορ, οι ρακέτες  και άλλες καλοκαιρινές δραστηριότητες αυξάνουν την επιθυμία για  τσιμπολογήματα. Αν συνηθίζεται να τσιμπολογάτε αμυλούχες τροφές πρέπει να ξέρετε ότι είναι ο χειρότερος εφιάλτης του στόματος. Τα φαγητά αυτά κολλάνε στα δόντια κι  έτσι παραμένουν περισσότερη ώρα στο στόμα τροφοδοτώντας την ανάπτυξη βακτηρίων. Αν επιλέγετε να τσιμπολογάτε τέτοιου είδους σνακ φροντίστε να ξεπλένετε το στόμα σας με άφθονο νερό. Να θυμάστε, πάντως, ότι το καλύτερο καλοκαιρινό σνακ είναι τα φρέσκα φρούτα.

ΚΟΛΥΜΠΙ ΣΕ ΠΙΣΙΝΑ: Το κολύμπι σε πισίνα μπορεί να οδηγήσει σε διάβρωση των δοντιών. Αυτό συμβαίνει λόγω της υψηλής περιεκτικότητας σε χλώριο στην πλειοψηφία των πισίνων. Φροντίστε να βουρτσίζετε τα δόντια σας μετά από αυτή τη δραστηριότητα, ώστε να περιορίσετε τις χημικές ουσίες που προσκολλώνται στα δόντια από το νερό της πισίνας.

ΘΕΡΙΝΑ ΣΠΟΡ: Όσοι από σας θέλετε την περίοδο αυτή ν’ανεβάσετε την αδρεναλίνη σας και να νιώσετε τη δύναμη του αέρα και την ενέργεια του κύματος, δοκιμάζοντας δραστηριότητες όπως windsurfing, wakeboarding, kayaking,κ.ά., φροντίστε να προστατεύσετε τα δόντια σας μ’ έναν προστατευτικό νάρθηκα. Ο οδοντίατρός σας μπορεί να σας φτιάξει εξατομικευμένους νάρθηκες, για να ταιριάζουν απόλυτα στα δόντια σας και να τα προστατεύουν κατά τη διάρκεια της άσκησής σας.

ΚΑΛΗ ΞΕΚΟΥΡΑΣΗ ΚΑΙ ΚΑΛΕΣ ΒΟΥΤΙΕΣ!!!

photo: thedailybeast.com

 


odontiatros-glyfada-kokkori.gr/  ||  Institute of Dental Care – Georgia I. Kokkori


ΟΣΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΟΜΑΤΙΚΗ ΣΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑ

από την κ. Κόκκορη I. Γεωργία