Διατηρεί την παγκόσμια πρωτιά της μεταξύ των μεγαλύτερων ναυτιλιακών χωρών η χώρα μας, σύμφωνα με στοιχεία που περιλαμβάνονται στην ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
Συγκεκριμένα πίσω από την Ελλάδα την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν Ιαπωνία, Κίνα, Σιγκαπούρη και Χονγκ Κόνγκ, που μαζί αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 50% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Τα τελευταία χρόνια μάλιστα η Γερμανία, η Ιαπωνία και η Κορέα έχουν χάσει έδαφος ενώ η Ελλάδα, η Σιγκαπούρη και η Κίνα έχουν αυξήσει το μέγεθος του στόλου τους.
Ως προς την Ελλάδα παραμένει παγκοσμίως η χώρα με τη μεγαλύτερη πλοιοκτησία και μολονότι ο πληθυσμός της αντιπροσωπεύει το 0,16% του παγκόσμιου πληθυσμού, οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν το 20,67% της χωρητικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Την περίοδο 2007 – 2019 οι Έλληνες πλοιοκτήτες υπερδιπλασίασαν τη μεταφορική ικανότητα του στόλου τους.
Σήμερα οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν:
– το 32,64% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων, το 15,14% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών και παραγώγων πετρελαίου και το 16,33% του παγκόσμιου στόλου υγραεριοφόρων (LNG/ LPG).
– το 21,7% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και
– το 8,92% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων
Πρόκληση αλλά και όραμα της ελληνικής ναυτιλίας παραμένει η άμεση ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου ώστε να αναχαιτισθεί η διαρροή πλοίων από τη σημαία πριν η κατάσταση καταστεί μη αναστρέψιμη καθώς και η αναβίωση της ναυτοσύνης του λαού μας, αναφέρει προλογίζοντας την ετήσια έκθεση ο πρόεδρος της ΕΕΕ κ. Θ. Βενιάμης. Όπως σημειώνει τα δύο αλληλένδετα θέματα χρειάζονται ολιστική προσέγγιση και στρατηγική και αποτελούν προτεραιότητες της εθνικής ναυτιλιακής πολιτικής.
Στο πλαίσιο αυτό, προσθέτει ο ίδιος, οι πρόσφατες νομοθετικές μεταρρυθμίσεις για τη ναυτολόγηση Ελλήνων στα πλοία υπό ελληνική σημαία θα δώσουν νέα πνοή και δυναμική στο ελληνικό νηολόγιο καθιστώντας το ελκυστική επιλογή για τα πλοία μας.
Παράλληλα δίνεται επιτέλους στους νέους που αναζητούν ευκαιρίες εργασίας και επαγγελματικής αποκατάστασης η διέξοδος του ναυτικού επαγγέλματος δεδομένου ότι μπορούν να ναυτολογηθούν με ανταγωνιστικούς όρους, συμβατούς με τα κρατούντα στη διεθνή ναυτική αγορά εργασίας.
Σε ό,τι αφορά στην πανδημία, ο κ. Βενιάμης ζητεί να επιλυθούν άμεσα τα σοβαρά προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στη μετακίνηση των ναυτικών και στις αλλαγές πληρωμάτων. Η διεθνής κοινότητα πρέπει να εξασφαλίσει την απρόσκοπτη μετακίνηση των ναυτικών ανά τον κόσμο με γνώμονα πρωτίστως την υγεία και την ευημερία τους που έχουν άμεση επίπτωση και στην ασφάλεια των πλοίων και της ναυσιπλοΐας.
Για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης ο κ. Βενιάμης υπογραμμίζει ότι είναι απολύτως σαφές πως η ναυτιλία επλήγη αναπόδραστα από τον κλονισμό της παγκόσμιας οικονομίας και του εμπορίου λόγω της πανδημίας με αποτέλεσμα την μεγάλη επιδείνωση της ναυλαγοράς όπου για κάποιες κατηγορίες πλοίων υπήρξε κατακόρυφη πτώση των ναύλων και σχεδόν μηδενική ζήτηση μεταφορικών υπηρεσιών.
“Πρέπει να διασφαλιστεί άμεσα η βιωσιμότητα των ναυτιλιακών επιχειρήσεων, βασική προϋπόθεση της οποίας είναι η εξασφάλιση της ρευστότητας αυτών και η παροχή ευελιξίας στην αποπληρωμή των δανείων τους” αναφέρει ο κ. Βενιάμης υπογραμμίζοντας ότι “τέθηκε εγκαίρως στους ευρωπαϊκούς θεσμούς και τα αρμόδια όργανα καθώς και στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, η αναγκαιότητα συμπερίληψης των ναυτιλιακών εταιρειών στα οριζόντια υποστηρικτικά μέτρα που προβλέπουν μεταξύ άλλων την αναστολή πληρωμής των προγραμματισμένων δόσεων για καθορισμένο χρονικό διάστημα και τα οποία υιοθετήθηκαν δια νομοθετικών ή μη moratoria από το σύνολο σχεδόν των ευρωπαϊκών κρατών, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας και των εποπτικών τους τραπεζικών αρχών” υπογραμμίζει ο κ. Βενιάμης.