Νέος πρόεδρος του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών ο αρχιτέκτονας Τάσος Ταστάνης
Τη θέση του προέδρου του ΟΑΣΑ αναλαμβάνει ο Γλυφαδιώτης Τάσος Ταστάνης, επικεφαλής της Ανατροπής στη Γλυφάδα και εν ενεργεία δημοτικός σύμβουλος στον δήμο Γλυφάδας, ο οποίος και δηλώνει καθημερινός χρήστης των ΜΜΜ.
Προαναγγέλλει “Κοινωνικά ισοδύναμα” για τους επιβάτες και καταλαβαίνουμε ότι αναλαμβάνει τα καθήκοντά του σε μια δύσκολη εποχή, καθώς η δημόσια συγκοινωνία οδηγήθηκε σε απαξίωση τα τελευταία χρόνια, ενώ από τις αρχές του νέου χρόνου έρχονται αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, όπως μαθαίνουμε.
«Παλεύω χρόνια για τα δημόσια αγαθά», τονίζει ο νέος πρόεδρος και στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ.
Ήταν υποψήφιος δήμαρχος Γλυφάδας, ενώ είχε οριστεί πριν από μερικούς μήνες μέλος της διοίκησης της «Ελληνικόν Α.Ε.».
Στην ηλεκτρική καρέκλα της ΟΣΥ (λεωφορεία-τρόλεϊ), όπως αναφέρει η efsyn.gr, με τα σοβαρά διαρθρωτικά προβλήματα τοποθετήθηκαν στη θέση του προέδρου η αρχιτέκτων και ηθοποιός Γεωργία Ζώη και διευθύνων σύμβουλος ο πρώην αντιδήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Αναγνωστόπουλος, που προέρχεται από τον χώρο του ΠΑΣΟΚ.
|| Το βιογραφικό του||

Ο πατέρας του ήταν οικοδόμος, αγωνιστής της Εθνικής Αντίστασης και του Εμφυλίου πολέμου. Ο πρόωρα χαμένος αδελφός του ο Άρης Ταστάνης ήταν ένας από τους σημαντικότερους ποιητές με αναπηρία. Είναι παντρεμένος με την Αρχιτέκτονα Μηχανικό Ελένη Καραστεφάνου και έχουν μια κόρη.
Φοίτησε στο 6ο Δημοτικό Σχολείο Γλυφάδας στην οδό Μικράς Ασίας και στο 3ο Γυμνάσιο- Λύκειο Γλυφάδας στο Γεφυράκι.
Είναι Αρχιτέκτονας Μηχανικός, ελεύθερος επαγγελματίας και διατηρεί αρχιτεκτονικό γραφείο στην Τερψιθέα από το 1992 με πλούσια επαγγελματική δραστηριότητα όλα αυτά τα χρόνια στο χώρο της μελέτης, επίβλεψης και κατασκευής ιδιωτικών οικοδομικών έργων.
Μάχιμος και έμπειρος αρχιτέκτονας μηχανικός αγωνίζεται στην πράξη για μια άλλη άποψη της Αρχιτεκτονικής, που πάνω απ’ όλα θα σέβεται, το περιβάλλον, τον άνθρωπο και την κοινωνία.
Από το 1993 συμμετέχει ανελλιπώς με τα ψηφοδέλτια της Αριστεράς στις εκλογές στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας στο οποίο και είναι μέλος της Μόνιμης Επιτροπής Θεμάτων Παραγωγής Ιδιωτικών Έργων και Οικοδομικής Δραστηριότητας. Είναι εισηγητής στο Πειθαρχικό Συμβούλιο του ΤΕΕ και Ελεγκτής Δημόσιας Δόμησης στο ΥΠΕΚΑ.
Έχει έντονη παρουσία στους κοινωνικούς αγώνες, στους συλλόγους γονέων, στο συνδικαλισμό, στην οργανωμένη πολιτική δράση και τα κινήματα της πόλης μας.Το 1974 οργανώθηκε στην ΕΚΟΝ ΡΗΓΑΣ ΦΕΡΑΙΟΣ και στη συνέχεια στο ΚΚΕ Εσωτερικού.
Την περίοδο 1975-77 ήταν μέλος της -γνωστής για την πλούσια πολιτιστική και λογοτεχνική δραστηριότητα της στη Γλυφάδα- ιστορικής Λέσχης Τερψιθέας και επί χρόνια μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού «Άνω-Κάτω Γλυφάδα».
Το 2002 ήταν πρόεδρος της Σχολικής επιτροπής του 11ου Δημοτικού Σχολείου Γλυφάδας στην Πλατεία Καραϊσκάκη, ενώ τα επόμενα χρόνια και ως το 2008 μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου.Στη συνέχεια ως το 2010, ήταν μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 7ο Γυμνασίου Γλυφάδας και από το 2012 μέχρι σήμερα, είναι αντιπρόεδρος Δ.Σ. του 5ου Λυκείου Γλυφάδας.Από το 2006 μέχρι το 2010 ήταν Γραμματέας της Π.Κ. του Συνασπισμού της Γλυφάδας και από το 2009 μέχρι και σήμερα μέλος του συντονιστικού της Ο.Μ. Μελών του ΣΥΡΙΖΑ Γλυφάδας.
Από το 2006 μέχρι και σήμερα συμμετέχει ανελλιπώς στα καθοδηγητικά όργανα της Νομαρχιακής Επιτροπής Νότιας Αθήνας του ΣΥΝ και τώρα του ΣΥΡΙΖΑ. Στις εκλογές του 2009 ήταν Υποψήφιος Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στην Β Περιφέρεια της Αθήνας. Πρωτοστατεί στα κινήματα υπεράσπισης του Σαρωνικού, του Υμηττού, του χώρου του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, των ελεύθερων κοινόχρηστων και Δημόσιων χώρων στις εκδηλώσεις των οποίων έχει συμμετάσχει επανειλημμένα ως κεντρικός εισηγητής.
Είναι μέλος του Παναττικού Δικτύου φορέων και συλλογικοτήτων για την υπεράσπιση των ελεύθερων κοινόχρηστων και Δημόσιων χώρων καθώς και μέλος της Γραμματείας της «Συσπείρωσης των μαζικών φορέων των Δήμων Γλυφάδας – Αλίμου – Αργυρούπολης και Ελληνικού» που από 2003 για την δημιουργία του Μητροπολιτικού πάρκου υψηλού πρασίνου στο σύνολο του χώρου του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού.
Είναι δραστήριο μέλος Επιτροπής Αγώνα για τη Δημιουργία του Μητροπολιτικού πάρκου στο χώρο του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού από την συγκρότησή της μέχρι και σήμερα και πρόσφατα επανεκλέχθηκε ως μέλος του Συντονιστικού της Επιτροπής Αγώνα.Είναι μέλος της Συντονιστικής επιτροπής για την σωτηρία του παραλιακού μετώπου του Σαρωνικού, της Διαδημοτικής Συντονιστικής Επιτροπής για την διάσωση του Υμηττού του ορεινού όγκου του Υμηττού από τους αυτοκινητόδρομους και τους καταπατητές, καθώς και της Παναττικής Επιτροπής αγώνα για την απομάκρυνση των κεραιών κινητής τηλεφωνίας. Συμμετέχει ενεργά από το 1998 σε όλες τις αυτοδιοικητικές μάχες στη Γλυφάδα ως υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με τα ψηφοδέλτια της Αριστεράς που στήριξαν ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ και ο ΣΥΡΙΖΑ.
Στις τελευταίες δημοτικές εκλογές του 2010 ήταν υποψήφιος Δημοτικός σύμβουλος με το συνδυασμό «Αριστερή Ριζοσπαστική Πρωτοβουλία Γλυφάδας» που στήριξε ο ΣΥΡΙΖΑ, η ΑΝΤΑΡΣΥΑ και ανένταχτοι αριστεροί. Ήρθε πρώτος σε σταυρούς και αντικατέστησε από τις αρχές του 2011 το συναγωνιστή Θανάση Φώτη μετά τον απροσδόκητο θάνατο του.
Κατά τη διάρκεια της μέχρι σήμερα τριετούς θητείας του ως Δημοτικός Σύμβουλος, ανέπτυξε σημαντική δράση και πρωτοβουλίες, ενώ ταυτόχρονα πρωτοστατούσε σε κάθε μικρή και μεγάλη αγωνιστική κινητοποίηση και δράση στην πόλη μας. Με εκατοντάδες ερωτήσεις προς τον κ. Δήμαρχο και κυρίως με τεκμηριωμένες τοποθετήσεις και προτάσεις για όλα τα μικρά και μεγάλα προβλήματα που απασχολούν τους συμπολίτες μας, αναδείχθηκε ως η κύρια και ουσιαστική αντιπολίτευση απέναντι στη δημοτική αρχή και τους μνημονιακούς συμμάχους της.
Από το 2011 εκπροσωπεί τις αυτοδιοικητικές δυνάμεις του ΣΥΡΙΖΑ στην Επιτροπή Θεσμών της Ένωσης Δήμων Αττικής (ΠΕΔΑ).
Τη θέση του Διευθύνοντα Συμβούλου στον Οργανισμό θα αναλάβει ο Χημικός-Μηχανικός Γιάννης Σκουμπούρης, αντικαθιστώντας τον Γρηγ. Δημητριάδη.
Η επιστολή παραίτησης του προέδρου του ΟΑΣΑ Γρ. Δημητριάδη ο οποίος ανέλαβε τα ηνία του Οργανισμού τον Δεκέμβριο του 2013
Απολογισμός ΟΑΣΑ (Συγκοινωνίες Αθηνών)
Αξιότιμοι Υπουργοί, Ολοκληρώνοντας την παρουσία μου στη διοίκηση των Συγκοινωνιών Αθηνών (Όμιλος ΟΑΣΑ) ως επικεφαλής ενός οργανισμού υπεύθυνου για την αστική κινητικότητα στην πρωτεύουσα, που εξυπηρετεί πάνω από 1 εκατομμύριο μοναδικούς επιβάτες την ημέρα και απασχολεί ομιλικά περίπου 8.000 εργαζομένους, θα ήθελα να σας ενημερώσω για την κρίσιμη κατάσταση στην οποία βρίσκονται σήμερα οι δημόσιες αστικές συγκοινωνίες και τις πιεστικές εκκρεμότητες εν εξελίξει προγραμμάτων, κάνοντας ταυτόχρονα ένα σύντομο απολογισμό του έργου μας.
Στη διάρκεια της θητείας μου (Δεκέμβριος 2013 – Νοέμβριος 2015) σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε μία νέα στρατηγική ενιαίου δικτύου (μετρό, ηλεκτρικός, λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ) με νέα προϊοντική πολιτική, μειώσεις τιμών για πρώτη φορά και ανασχεδιασμό του συγκοινωνιακού έργου με αποτέλεσμα την αύξηση της επιβατικής κίνησης και της πίστης της επιβατικής βάσης (passenger loyalty) το 2014. Τα οικονομικά βελτιώθηκαν το προηγούμενο έτος, η καινοτόμος εφαρμογή mobile ticketing (TfA tickets) για αγορά εισιτηρίων από το κινητό τηλέφωνο λανσαρίστηκε με επιτυχία, υπογράφηκαν δύο έργα ΣΔΙΤ (Τηλεματική και Ηλεκτρονικό εισιτήριο), αναβαθμίστηκε η επαφή με τους πολίτες και η επικοινωνιακή πολιτική με τη δημιουργία νέας εταιρικής ταυτότητας (brand), εγκαινιάστηκε η πολιτική των ανοιχτών δεδομένων στις συγκοινωνίες και πραγματοποιήθηκε ο πρώτος μαραθώνιος προγραμματισμού για την ανάπτυξη εφαρμογών (hackathon), και καταρτίστηκε διετές πλάνο αναδιοργάνωσης του Ομίλου αντί οριζόντιων απολύσεων, ενώ υπογράφηκαν Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας.
Συγκεκριμένα, από τον Ιανουάριο του 2014, αποδείξαμε ότι υπάρχει τρόπος να υλοποιήσουμε δύσκολες μνημονιακές υποχρεώσεις προσδίδοντας κοινωνικό πρόσημο στην αναγκαία αναδιάρθρωση των αστικών συγκοινωνιών. Έτσι, το 2014 διαπραγματευθήκαμε με τους δανειστές με αξιοπιστία, οικονομικά στοιχεία και επιχειρήματα αποτρέποντας οριζόντιες απολύσεις 800 περίπου εργαζομένων και αυξήσεις τιμών που προβλέπονταν στο Μνημόνιο. Τους πείσαμε να μειώσουμε τις τιμές. Η μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών μειώθηκε στα 30€ από 45€, το 2 απλό εισιτήριο στο 1,20€ από 1,40€. Ως ισοδύναμο παρουσιάσαμε και συμφωνήσαμε ένα ολοκληρωμένο διετές πλάνο αναδιοργάνωσης του Ομίλου, με συγκεκριμένες δράσεις και χρονοδιάγραμμα, χωρίς οριζόντιες απολύσεις και χωρίς επιπλέον δημοσιονομικούς στόχους. Μάλιστα ξεκίνησαν οι διαδικασίες για την πρόσληψη 450 οδηγών και τεχνικών ως αντικατάσταση των πολλών αποχωρήσεων λόγω συνταξιοδοτήσεων.
Η αναδιοργάνωση αποτελεί ένα πλάνο ανάπτυξης των Συγκοινωνιών Αθηνών που μπορεί να υλοποιηθεί σε συνεργασία με τις υπηρεσίες του ΟΗΕ (UNECE – Οικονομική Επιτροπή για την Ευρώπη) για την παροχή της απαραίτητης διεθνούς τεχνογνωσίας. Ο κ. Christian Friis Bach, Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ και Εκτελεστικός Γραμματέας της UNECE, έχει εξάρει την προσπάθεια των Συγκοινωνιών Αθηνών, όπως και όσοι έχουν συζητήσει μαζί μας και διαβάσει το πλάνο.
Για παράδειγμα, ο κ. Alain Flausch, Γενικός Γραμματέας της Διεθνούς Ένωσης Δημοσίων Συγκοινωνιών (International Association of Public Transport – UITP), αλλά και ο Sir Peter Hendy, επικεφαλής των Συγκοινωνιών του Λονδίνου (Transport for London – TfL), προσφέρουν ανιδιοτελώς τη συνεργασία των φορέων τους. Το πλάνο αναδιοργάνωσης που καταρτίσαμε τον Ιούλιο του 2014 ψηφίστηκε τον Οκτώβριο του 2015 ως Παράρτημα Ι του Ν. 4337/2015. Προτεραιότητά μας υπήρξε εξαρχής η κάλυψη των αναγκών δημόσιας μεταφοράς των κατοίκων του λεκανοπεδίου, μακριά από πολιτικές εντυπωσιασμού και τοπικά ρουσφέτια.
Έτσι, μειώσαμε τις τιμές για όλους, με βιώσιμο τρόπο βασισμένο σε ολοκληρωμένο σχέδιο (business plan) και επιστημονική μελέτη, και προχωρήσαμε σε μία νέα στρατηγική ενιαίου δικτύου με ανασχεδιασμό του συγκοινωνιακού έργου, ώστε τα Μέσα να λειτουργούν συμπληρωματικά, που ήδη αποδίδει θετικά, ιδιαίτερα στα προάστια όπου ολοκληρώθηκε η υλοποίηση, μετά από διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες. Οι χρήστες των καρτών απεριορίστων διαδρομών αυξήθηκαν κατά 20,8%, η κοινή γνώμη σε ποσοστό 70% πιστεύει ότι οι αλλαγές θα έχουν θετική επίδραση γενικότερα στις μετακινήσεις και ο Όμιλος διεύρυνε την πίστη της επιβατικής του βάσης (passenger loyalty), ιδιαίτερα μάλιστα σε φοιτητές και νέους.
Αποδώσαμε αποτελεσματική δουλειά με χαμηλούς τόνους. Έτσι, ο Όμιλος αντιμετώπισε τη μείωση της κρατικής επιδότησης το 2014 κατά 36,5% σε σχέση με το 2013 (κατά 50% σε σχέση με το 2012), χωρίς να μειώσει το επιβατικό του έργο και για πρώτη φορά μετά από πέντε έτη συνεχούς πτώσης, το 2014 υπήρξε αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 1,4%.
Προωθήσαμε ενεργά την καινοτομία, τα ανοιχτά δεδομένα και τις νέες τεχνολογίες, με γνώμονα την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.
Έτσι, η καινοτόμος εφαρμογή του mobile ticketing (έκδοση εισιτηρίου με τη χρήση κινητού τηλεφώνου) έσπασε το ταμπού του χάρτινου εισιτηρίου, πραγματοποιήσαμε τον πρώτο μαραθώνιο προγραμματισμού για την ανάπτυξη εφαρμογών με ανοιχτά δεδομένα συγκοινωνιών (hackathon) με ρεκόρ συμμετοχών για τέτοιο γεγονός στην Ελλάδα, ενώ η τηλεματική (που θα ενημερώνει το κοινό με ακρίβεια πότε θα έρθει το λεωφορείο) και το ηλεκτρονικό εισιτήριο (με την τοποθέτηση πύλων εισόδου στο μετρό που θα ανοίγουν με “έξυπνες κάρτες”, τις οποίες ο πολίτης θα φορτίζει για να πληρώνει αναλογικά με τη χρήση), έργα που ξεμπλόκαραν, υπογράφηκαν και ξεκίνησαν να υλοποιούνται το 2014, εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητα και τον εκσυγχρονισμό του Ομίλου.
Στηρίξαμε ουσιαστικά τους εργαζομένους. Έτσι τους προστατεύσαμε από τις οριζόντιες απολύσεις, ενώ υπογράφηκαν Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας (ΣΣΕ) και στις τρεις ΑΕ του Ομίλου.
Επιδείξαμε κοινωνική ευαισθησία και προσφέρουμε βοήθεια προς τους συνανθρώπους μας, μακριά από την επικοινωνιακή εκμετάλλευση της κατάστασής τους. Έτσι, ο Όμιλος συνεισέφερε και συνεισφέρει στις ειδικές μετακινήσεις των προσφύγων με οργανωμένο και ασφαλή τρόπο, όπως και ό,τι άλλο είναι απαραίτητο, κάτι που έχει ήδη αναγνωρίσει με θερμά λόγια ο Αναπληρωτής Υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής κ. Γ. Μουζάλας.
Ετοιμάσαμε μία καινοτόμο δράση κοινωνικής αλληλεγγύης, το “κοινωνικό εισιτήριο”, έχοντας ως στόχο την παροχή μηνιαίων καρτών ή/και εισιτηρίων σε ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας “tickets 4 social solidarity” με χρήση μεθοδολογίας και εργαλείων crowdsourcing και crowdfunding. Ελπίζουμε η συγκεκριμένη πρωτοβουλία να ολοκληρωθεί και να λειτουργήσει πριν το τέλος του έτους, όπως είναι ο προγραμματισμός.
Το τι κάναμε στον Όμιλο είναι τεκμηριωμένο, καταγεγραμμένο και αναρτημένο στο Διαδίκτυο, όπως για παράδειγμα η Έκθεση Πεπραγμένων, την οποία και σας επισυνάπτω. Η οικονομική κατάσταση του Ομίλου είναι οριακή με κίνδυνο στο εγγύς μέλλον την μη καταβολή της μισθοδοσίας και την μη πληρωμή άλλων ανελαστικών δαπανών για την ασφαλή κίνηση των Μέσων, η οποία και θα στηρίζεται σε έκτακτες επιδοτήσεις του κεντρικού κράτους. Οι φορείς έχουν καταθέσει ότι οι ανάγκες επιπλέον κρατικής χρηματοδότησης για να βγει η χρονιά είναι € 29 εκ. για την ΟΣΥ και € 11 εκ. για τη ΣΤΑΣΥ. Αιτίες κατάρρευσης, ενώ το 2014 ο Όμιλος είχε σταθεροποιηθεί:
1. Μείωση της επιδότησης κατά € 14 εκ. Ο Όμιλος το 2014 απορρόφησε μείωση κρατικής επιδότησης κατά € 58 εκ, ενώ το 2015 θα απορροφούσε νέα μείωση € 14 εκ. με τις εμπροσθοβαρείς δράσεις της αναδιοργάνωσης (Μεσοπρόθεσμο: 2013: € 158 εκ. / 2014: € 100 εκ. / 2015 και έπειτα: € 86 εκ. ετησίως).
2. Απώλειες € 1-2 εκ. το μήνα από την αύξηση του ΦΠΑ από 13% σε 23%. Ο Όμιλος αποδίδει το ΦΠΑ χωρίς να έχει αναπροσαρμόσει τις τιμές. Θα μπορούσε να το απορροφήσει αν δεν προέκυπταν τα παρακάτω (3) έως (6).
3. Απώλεια εσόδων € 9,5 εκ. από τις δύο εβδομάδες δωρεάν μετακινήσεων (Ιούλιος 2015), συμπεριλαμβανομένων των διαδρομών από/προς αεροδρόμιο για τουρίστες και χωρίς σχετική εισήγηση των αρμόδιων υπηρεσιών.
4. Λιγότερες εισπράξεις € 20,5 εκ. σε σχέση με πέρυσι από οφειλές υπουργείων.
Διαχρονικό πρόβλημα είναι η είσπραξη οφειλών από υπουργεία. Αν εισπράττονταν τα πραγματικά ποσά, ο Όμιλος θα ήταν υγιέστατος και θα μειωνόταν δραστικά η κρατική επιδότηση. Το Υπ. Εργασίας έχει εκκρεμότητες από το 2011. Για το 2015 δεν έχουν υπογράψει ακόμα συμβάσεις με τον ΟΑΣΑ όπως ορίζει ο νόμος, τα υπουργεία Εργασίας, Παιδείας, Προστασίας του Πολίτη, Ναυτιλίας και Εθνικής Άμυνας, τα οποία ασκούν κοινωνική πολιτική προσφέροντας δωρεάν ή με μειωμένο κόμιστρο μετακίνηση σε κοινωνικές ομάδες που ορίζουν (ΑΜΕΑ, σώματα ασφαλείας, άνω των 65 ετών, πολύτεκνοι, φοιτητές κλπ).
Επιπλέον, από 01/01/2016, ο νέος Ν. 4337/2015 υποχρεώνει τον ΟΑΣΑ να διακόπτει τη δωρεάν ή με μειωμένο κόμιστρο μετακίνηση για “όσο χρονικό διάστημα το αντισυμβαλλόμενο Υπουργείο δεν καταβάλλει το σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης, αντίτιμο ή τη διαφορά του κομίστρου από την πίστωση αυτή.”
5. Απώλειες περίπου € 3 εκ. το μήνα από την οριζόντια δωρεάν μετακίνηση των ανέργων. Στο σημείο (4) προστίθεται από τον Ιούλιο και η χωρίς κριτήρια δωρεάν μετακίνηση των εγγεγραμμένων στον ΟΑΕΔ. Ούτε για αυτή την κατηγορία δικαιούχων έχει υπογραφεί σύμβαση. Επίσης, δεν εισακούστηκαν από το Υπ. Μεταφορών οι συνεννοήσεις με το Υπ. Εργασίας για πιο στοχευμένες εναλλακτικές, ώστε να μην γίνεται κατάχρηση του μέτρου. 6. Αύξηση εισιτηριοδιαφυγής λόγω αδυναμίας ελέγχων από την ΟΣΥ.
Η ουσιαστική κατάργηση των “εθελοντών ελεγκτών” της ΟΣΥ, χωρίς αντικατάσταση από εναλλακτικό μηχανισμό όπως προβλέπει η αναδιοργάνωση, αύξησε την εισιτηριοδιαφυγή. Έχουν απομείνει 25 ελεγκτές για ένα δίκτυο 272 γραμμών με πάνω από 12.000 δρομολόγια ημερησίως. Ο Όμιλος ΟΑΣΑ κατέθεσε σχέδιο προϋπολογισμού με έλλειμμα € 100,7 εκ. για το 2016 στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους με βάση τις παραπάνω πολιτικές και ότι η αναδιοργάνωση δεν προχωρά.
Το Σεπτέμβριο 2013 τα έσοδα του Ομίλου ήταν € 19,5 εκ, και τον ίδιο μήνα του 2014, όταν μειώσαμε τις τιμές, τα έσοδα ήταν € 19,8 εκ. Τον Σεπτέμβριο 2015 τα έσοδα έπεσαν σε € 17,0 εκ, αν 4 και οι τιμές ήταν οι ίδιες με τον περυσινό αντίστοιχο μήνα (και πλέον αποδίδουμε ΦΠΑ 23% αντί για 13%). Αν δεν είναι προσιτές οι τιμές, οι πολίτες δεν θα χρησιμοποιήσουν τα Μέσα. Επομένως, δεν είναι μόνο οι τιμές που καθορίζουν τα έσοδα, αλλά η γενικότερη πολιτική που ασκείται στις συγκοινωνίες. Αν δεν πετύχει η αναδιοργάνωση, τότε κινδυνεύει η λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών και ο δημόσιος χαρακτήρας τους.
Δεν είναι λύση να μεταφερθεί η λειτουργία των συγκοινωνιών στους δήμους ή σε ιδιωτικούς φορείς που ενδιαφέρονται μόνο για γραμμές “φιλέτο” ή για να βάλουν χέρι στην κρατική επιδότηση.
Αποχωρώντας από τη διοίκηση των Συγκοινωνιών Αθηνών, θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους όσοι στηρίζουν τις αστικές συγκοινωνίες να παραμείνουν δημόσιες, προσιτές, σε λειτουργία και με όραμα ανάπτυξης. Πρωτίστως τους περίπου 8.000 εργαζομένους του Ομίλου που στηρίζουν καθημερινά το συγκοινωνιακό έργο της πρωτεύουσας σε δύσκολες συνθήκες. Όπως επίσης και τα μέλη του Διοικητικού μου Συμβουλίου που ενστερνίστηκαν το όραμα και την υλοποίησή του. Και ασφαλώς, το Γραφείο του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, κ. Γ. Δραγασάκη για την εμπιστοσύνη στη σχετική επαφή με τους θεσμούς τον Απρίλιο του 2015, το Γραφείο του κ. Γ. Σταθάκη ως αρμόδιου Υπουργού κατά την προηγούμενη κυβέρνηση, και τη Γενική Γραμματέα κα Θ. Πέρκα, χωρίς την οποία οι αστικές συγκοινωνίες το καλοκαίρι θα είχαν καταρρεύσει.
Επίσης, τον κ. Μ. Χρυσοχοΐδη που ως αρμόδιος Υπουργός με πρότεινε στα 35 μου χρόνια στο ρόλο αυτό και μαζί με όλη την τότε πολιτική ηγεσία, συμπεριλαμβανομένου του τότε Πρωθυπουργού και του Γραφείου του, στήριξαν τις πρωτοβουλίες μας στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες χωρίς κομματικές παρωπίδες, αλλά με εθνική ευθύνη.
Ό,τι πετύχαμε, έγινε χάρη στο διάλογο, τη συνεννόηση και τη συναίνεση, ανεξάρτητα από οτιδήποτε άλλο πέρα από τον κοινό στόχο για καλύτερες αστικές συγκοινωνίες. Μέσα στην κρίση τα πραγματικά ισοδύναμα είναι η στήριξη των δημοσίων αγαθών.
Επί της θητείας μου, όσο υπήρξε απρόσκοπτη, αυτό διασφαλίστηκε στο μέγιστο βαθμό για τις αστικές συγκοινωνίες. Ο Όμιλος χρειάζεται να «τρέξει» με ταχύτητα και σωστό τρόπο την αναδιoργάνωσή του, να επιβιώσει οικονομικά και να θωρακίσει το δημόσιο χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών. Οφείλει να δώσει έμφαση στην εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού του, να λανσάρει νέα προϊόντα, να εκσυγχρονίσει και να εξορθολογίσει τη λειτουργία του, έτσι ώστε να υλοποιήσει το όραμά του, δηλαδή, να βελτιώσει τις προσφερόμενες υπηρεσίες και ο πολίτης να αγαπήσει ακόμη περισσότερο τα Μέσα, να αυξήσει την αστική κινητικότητα και να συμβάλει θετικά στην οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική ανάπτυξη της πρωτεύουσας.
Έτσι, να καταφέρουμε αυτό που επαναλαμβάνω συχνά και έχει γράψει ο καναδός δημοσιογράφος Charles Montgomery:
“Μια προηγμένη πόλη δεν είναι ένα μέρος όπου οι φτωχοί μετακινούνται με αυτοκίνητα, αλλά αυτή όπου ακόμη και οι πλούσιοι χρησιμοποιούν μέσα μαζικής μεταφοράς”.