Κάθε Τετάρτη στο Γλυφάδα metropolitans, μάς ενημερώνει η ψυχολόγος Αριάδνη Α. Λοράνδου (a.lorandou@gmail.com)
Χαλαρά!!! Η Έμπνευση στερεύει όταν πορευόμαστε συνεχώς σε μία εγρήγορση.
Χαλαρά!!! Η Αρμονία είναι ισχυρή όταν εξισορροπείται η κίνηση με την χαλάρωση.
Χαλαρά!!! Όλοι μας θέλουμε να νιώθουμε χαλαροί.
Κάποιοι από εμάς καταφέρνουμε να χαλαρώσουμε και κάποιοι όχι, το ίδιο συμβαίνει και στα παιδιά. Η χαλάρωση είναι μια ομαλή διαδικασία όπου μας προκαλεί την αίσθηση ότι όλα κυλούν ήρεμα, αρμονικά. Ο χρόνος, παρόλο που είναι χαλαρός, δεν βιάζεται αλλά αντιθέτως γίνεται περισσότερος και πιο δημιουργικός από τον χρόνο της συνεχής κίνησης. Οι αρνητικές καταστάσεις όπως ο πόνος ή ο θυμός, μειώνονται με την χαλάρωση και εν συνεχεία δημιουργούν ανακούφιση, ευχαρίστηση, έναν καλό ύπνο. Γενικότερα η διαδικασία της χαλάρωσης, χαλαρώνει την συνεχή κίνηση η οποία πολλές φορές είναι άσκοπη ή άστοχη και θέτει σε λειτουργία την αίσθηση του «τώρα κάνω κάτι για εμένα».
Τα παιδιά της σημερινής κοινωνίας είναι εργάτες πλήρης απασχόλησης και απαιτείται να λειτουργούν σωστά, να εργάζονται σκληρά, να προσθέτουν επιπλέον εργασίες στον ήδη γεμάτο χρόνο τους δίχως να έχουν χώρο και χρόνο για χαλάρωση. Η χαλάρωση σε ένα παιδί αποτελεί σημαντικό προσόν για την ομαλή του πορεία προς την ενηλικίωση, η οποία ενηλικίωση είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα φέρει την μείωση της χαλάρωσης. Το στρες, ο εκνευρισμός, η ανησυχία, η κούραση, η διέγερση που ίσως καταβάλει ένα παιδί, μπορεί να μειωθεί δημιουργώντας ένα χώρο ή κλίμα χαλάρωσης. Βέβαια, κάποια παιδιά δυσκολεύονται να χαλαρώσουν γι’ αυτό κι εμείς χρειάζεται να τους μάθουμε πως μπορούν να χαλαρώνουν και να τους υπενθυμίζουμε ότι μπορούν να το κάνουν.
Μια ευχάριστη και αποτελεσματική μέθοδος χαλάρωσης είναι αυτή μέσω της αφήγησης. Το παιδί και ο αφηγητής μιας ιστορίας, θέτουν σε κίνηση την δύναμη της φαντασίας όπου με τη σειρά της δημιουργεί μια χαλαρωτική ενέργεια δίχως προβληματισμούς. Μέσα από την αφήγηση το παιδί νιώθει πως ευχαριστιέται την στιγμή δίχως στρες και όποιο δυσάρεστο συναίσθημα και αντιλαμβάνεται πως ο χρόνος κυλά ομαλά, όμορφα.
Κάποια παιδιά προτιμούν μια πιο παθητική μέθοδο χαλάρωσης όπως να καθίσουν σε ένα ήσυχο μέρος (π.χ. δωμάτιο). Και με αυτή την μέθοδο το παιδί δημιουργεί γύρω του μία ενέργεια χαλάρωσης και κατ’ επέκταση φαντασία. Εδώ το παιδί βρίσκεται μόνο του και φτιάχνει τον δικό του χώρο και χρόνο χαλάρωσης δίχως καμία βοήθεια παρά μόνο του εαυτού του, από επιλογή.
Μία άλλη μέθοδος χαλάρωσης με πολλούς αρωγούς είναι η λειτουργία των πέντε (5) αισθήσεων ( όραση, ακοή, όσφρηση, αφή, γεύση). Οι πέντε αισθήσεις διευκολύνουν τον δρόμο προς την χαλάρωση. Ένα φιλί, μία αγκαλιά (αφή) διώχνει την ένταση, απαλύνει τον πόνο. Η εστίαση σε μία ευχάριστη κουβέντα ή λέξη (ακοή) χαλαρώνει τον εγκέφαλο διότι λαμβάνει ευχάριστα μηνύματα. Οι δραστηριότητες στη φύση ερεθίζουν θετικά τις αισθήσεις και κατ’ επέκταση δημιουργούν στιγμές χαλάρωσης. Με άλλα λόγια, οι πέντε αισθήσεις είναι οι καλύτεροι αγγελιοφόροι της χαλαρότητας του παιδιού. Το παιδί δεν κλείνεται σε ένα αποστειρωμένο περιβάλλον όπου λαμβάνει μόνο καθήκοντα.
Η χαλάρωση του παιδιού είναι ένας μικρός κόσμος πλην όμως θαυματουργός. Σε αυτόν τον κόσμο έχει ανάγκη να αποτραβιέται για να ηρεμήσει, να φανταστεί, να ελέγξει και να αξιοποιήσει τις δυνάμεις και τις αδυναμίες του. Η χαλάρωση του παιδιού θα αποτελέσει κίνητρο για τις διαδικασίες που απαιτούν προσοχή και θα έχει θετικότητα.
«Μόλις τελειώσεις την δουλειά σου, Αποτραβήξου. Να ο δρόμος που φέρνει στη γαλήνη», Λάο Τσε
Ευχαριστούμε την κ. Λοράνδου.
follow us on twitter