ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ & ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ

 

ΑΜΕΣΗ ΛΗΨΗ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΜΕΤΡΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗ ΓΙΝΟΥΝ

ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΠΡΟΝΟΙΑΚΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΕΣ ΒΟΜΒΕΣ

Ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία επανειλημμένα με ανακοινώσεις του, τοποθετήσεις στελεχών και ερωτήσεις της Κ.Ο. του καθ’ όλο το διάστημα της πανδημίας, ζητούσε και ζητά από την Κυβέρνηση την έγκαιρη και προληπτική λήψη μέτρων τόσο για τα δημόσια και ιδιωτικά προνοιακά ιδρύματα (γηροκομεία, δομές φροντίδας παιδιών, Αναπήρων, Χρονίως Πασχόντων, ΚΗΦΗ κ.λ.π.) όσο και για τους καταυλισμούς Ρομά, Προσφύγων, φυλακές κ.λ.π. ώστε αυτά να μην εξελιχθούν σε υγειονομικές βόμβες.

Δυστυχώς δεν εισακουσθήκαμε και υπήρξε τεράστια καθυστέρηση στη λήψη μέτρων – και κατά κανόνα εκ των υστέρων – με αποκορύφωμα την πρόσφατη έξαρση κρουσμάτων τόσο σε δεκάδες φιλοξενούμενους ηλικιωμένους σε δύο γηροκομεία της Θεσσαλονίκης όσο και σε εργαζόμενους σε αυτά. Δυστυχώς μάλιστα κατέληξαν πάνω από 11 εξ αυτών και αρκετοί νοσηλεύονται ακόμη σε κρίσιμη κατάσταση σε νοσοκομεία της πόλης.

Καλούμε την Κυβέρνηση να συναισθανθεί επιτέλους τις τεράστιες ευθύνες της για την διαφύλαξη της υγείας του προσωπικού και των φιλοξενούμενων στα δημόσια και ιδιωτικά προνοιακά ιδρύματα (γηροκομεία, δομές φροντίδας παιδιών, Αναπήρων, Χρονίως Πασχόντων, ΚΗΦΗ κ.λ.π.), και να διασφαλίσει την ασφαλή και κανονική λειτουργία τους υλοποιώντας επειγόντως, πριν είναι πολύ αργά, τις παρακάτω συγκεκριμένες προτάσεις μας:

  • Να ενισχυθεί άμεσα το προσωπικό όλων των προνοιακών ιδρυμάτων και των Κέντρων Κοινωνικής Πρόνοιας (ΚΚΠ) όλης της χώρας στον μέγιστο δυνατό βαθμό:
  • με μονιμοποίηση των 400 περίπου σήμερα υπηρετούντων ως επικουρικό προσωπικό και χωρίς καμία απομάκρυνση με τη λήξη της σύμβασης μέχρι την ολοκλήρωση της μόνιμης πρόσληψης,
  • με την άμεση επαναπρόσληψη των 520 πρόσφατα αποπεμφθέντων από τα ΚΚΠ νέων επιστημόνων και εργαζόμενων κοινωφελούς εργασίας του ΟΑΕΔ
  • και την προκήρυξη 393 μόνιμων θέσεων προσωπικού στα ΚΚΠ.
  • Να καθορισθούν ενιαία και λεπτομερή υγειονομικά πρωτόκολλα λειτουργίας για όλων των ειδών τα προνοιακά ιδρύματα (ηλικιωμένων, παιδιών, ΑΜΕΑ, χρονίως πασχόντων κ.λ.π.) και να ελέγχεται συνεχώς η εφαρμογή τους.
  • Να πραγματοποιούνται συνεχείς ολικοί αλλά και δειγματοληπτικοί διαγνωστικοί υγειονομικοί έλεγχοι (τεστ) των φιλοξενούμενων και του προσωπικού όλων των ιδρυμάτων από εργαστήρια του ΕΣΥ ή πανεπιστημιακά, για άμεση ιχνηλάτηση και λήψη των αναγκαίων έκτακτων μέτρων.
  • Να διατίθεται στην αναγκαία επάρκεια ο απαραίτητος εξοπλισμός προστασίας στους εργαζόμενους (γάντια, μάσκες, αντισηπτικά, στολές) και τους φιλοξενούμενους.
  • Να πραγματοποιούνται συχνοί και εντατικοί έλεγχοι της λειτουργίας των ιδρυμάτων από τα αρμόδια όργανα του Κράτους και των Περιφερειών της χώρας.

 

Να θυμίσουμε ότι ακόμα από τον προηγούμενο Μάρτη είχαμε επισημάνει τους σοβαρότατους κινδύνους στη λειτουργία των προνοιακών ιδρυμάτων όταν είχαμε την τεράστια έξαρση θανάτων φιλοξενούμενων σε προνοιακά ιδρύματα σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες όπως η Ισπανία, Ιταλία, Γαλλία και Πορτογαλία και είχαμε επίμονα ζητήσει τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων χωρίς ουσιαστική ανταπόκριση από την Κυβέρνηση.

Αυτή τη στιγμή στη χώρα μας λειτουργούν 63 δημόσια και 140 ιδιωτικά κοινωφελή ιδρύματα όπου διαμένουν 7.000 ηλικιωμένοι και χρονίως πάσχοντες που κατ’ εξοχήν συμπεριλαμβάνονται στις ιδιαίτερα ευπαθείς και ευάλωτες στον κορωνοϊό ομάδες συμπολιτών μας. Επίσης λειτουργούν και εκατοντάδες άλλες ιδιωτικές επιχειρήσεις με άγνωστο αριθμό φιλοξενούμενων. Η λειτουργία ειδικά των ιδρυμάτων του ευρύτερου δημόσιου τομέα, είχε υποβαθμισθεί στα μνημονιακά χρόνια σε τραγικά επίπεδα λόγω των μεγάλων περικοπών των πιστώσεων, την αποψίλωση του προσωπικού, ελλείψεις σε υλικό εξοπλισμό, κτιριακές εγκαταστάσεις κ.λ.π.

Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ – μέσα στις ιδιαίτερα ασφυκτικές μνημονιακές συνθήκες – προσπάθησε και κατάφερε σε ένα βαθμό να αναστρέψει την κατάσταση στα 13 Κέντρα Κοινωνικής Πρόνοιας (ΚΚΠ) της χώρας που είναι αρμόδια για τη λειτουργία των δημόσιων ιδρυμάτων. Ενίσχυσε πρωτίστως τη στελέχωσή τους με 350 επικουρικούς, 300 νέους επιστήμονες και 220 εργαζόμενους κοινωφελούς εργασίας ενώ νομοθέτησε τη σύσταση 393 θέσεων μόνιμου προσωπικού και περίπου 400 επιπλέον επικουρικού προσωπικού.

Αντίθετα η κυβέρνηση της ΝΔ κατά τους πρώτους 9 μήνες της διακυβέρνησής της επέδειξε πλήρη αδιαφορία για τα προνοιακά ιδρύματα οπότε αποδυνάμωσε το προσωπικό τους αποπέμποντας τους 520 νέους επιστήμονες και εργαζόμενους κοινωφελούς εργασίας μέσω του ΟΑΕΔ μόλις έληξαν οι συμβάσεις τους και αφήνοντάς τα με τεράστιες ελλείψεις υλικών υγειονομικής προστασίας. Έτσι η αρχή της πανδημίας βρήκε τα δημόσια προνοιακά ιδρύματα σε πλήρη αποδυνάμωση και αδυναμία στοιχειώδους προφύλαξης των φιλοξενούμενων και των εργαζομένων.

Στη συνέχεια αντί της απαιτούμενης δυναμικής κινητοποίησης, η Κυβέρνηση προχώρησε σε σειρά αποσπασματικών μέτρων, τα οποία εκτός των άλλων σε καμία περίπτωση δεν αποτελούσαν τμήμα ενός απαιτούμενου ολοκληρωμένου σχεδίου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι μόλις στις 17 Μαρτίου και μετά την αρχική έξαρση της πανδημίας, αποφάσισε να προκηρύξει με αδιαφανή κριτήρια την πρόσληψη 500 υπαλλήλων, – με εξάμηνη μάλιστα σύμβαση που λήγει τον επόμενο μήνα – ιατρικού, νοσηλευτικού προσωπικού και φροντιστών/ επιμελητών. Αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας ήταν να καλυφθεί μέρος μόνο των θέσεων που προκηρύχθηκαν δεδομένου ότι πολλοί προτίμησαν τα νοσοκομεία, όπου η σύμβαση είναι διετής. Παρά την επανάληψη της πρόσκλησης τον Ιούνιο, τα κενά σε προσωπικό εξακολουθούν να είναι τεράστια. Ταυτόχρονα τα ασαφή και τα μη σχετιζόμενα με το αντικείμενο εργασίας προσόντα και η έλλειψη εμπειρίας σε όσους προσλήφθηκαν, είχαν σαν αποτέλεσμα την πρόσληψη άσχετων (π.χ. σιδηρουργός σε θέση βοηθητικού νοσηλευτικού προσωπικού) και συνακόλουθα την κατασπατάληση ανθρώπινων πόρων χωρίς να καλύπτονται οι πραγματικές λειτουργικές ανάγκες. Συγχρόνως αφήνονται ακάλυπτοι οι επικουρικοί που εργάζονται σήμερα, με ημερομηνία λήξης της σύμβασή τους το τέλος του 2020.

 

Η λήψη των θετικών μέτρων της απαγόρευσης του επισκεπτηρίου, της ενημέρωσης του προσωπικού από τους ελάχιστους υπηρετούντες γιατρούς και της χορήγησης σε κάποιο βαθμό μέσων ατομικής προστασίας ήταν αποσπασματικά και ανεπαρκή. Λόγω και της υπεράνθρωπης προσπάθειας του ελάχιστου προσωπικού το οποίο επισημαίνουμε ότι δεν έλαβε έστω και την συμβολική οικονομική επιβάρυνση που έλαβε το προσωπικό των νοσοκομείων έγινε δυνατή η επιβράδυνση της επέκτασης των κρουσμάτων στα ιδρύματα. Όλα όμως αυτά, δεδομένου ότι δεν συνοδεύτηκαν ούτε από την αναγκαία ενίσχυση σε προσωπικό ούτε από τους απαραίτητους εντατικούς και τακτικούς υγειονομικούς ελέγχους τόσο στους εργαζόμενους όσο και στους φιλοξενούμενους, αποδείχθηκαν ανεπαρκή και δυστυχώς είχαν τραγικά αναποτελεσματικά.

Η Κυβέρνηση οφείλει να σταματήσει να στηρίζεται στην έτσι και αλλιώς δεδομένη φιλοτιμία και υπευθυνότητα των υπεράνθρωπα εργαζομένων σήμερα στα προνοιακά ιδρύματα και να προχωρήσει τόσο στην άμεση ενίσχυση με επαρκές και κατάλληλο προσωπικό των προνοιακών ιδρυμάτων όσο και στην υλοποίηση ενός οργανωμένου σχεδίου συνεχών, επαναλαμβανόμενων και εκτεταμένων διαγνωστικών υγειονομικών ελέγχων των φιλοξενούμενων και του προσωπικού των ιδρυμάτων αλλά και της καθημερινής λειτουργίας τους.

Αλλά τους ίδιους κινδύνους αντιμετωπίζουν και τα εκατοντάδες ιδιωτικά κοινωφελή ιδρύματα ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (σωματεία, κληροδοτήματα, ενώσεις κ.λ.π.) που είναι καταχωρημένα στο Ειδικό Μητρώο το οποίο για πρώτη φορά νομοθέτησε και υλοποίησε ο ΣΥΡΙΖΑ, που στεγάζουν/περιθάλπουν εξ ίσου ιδιαίτερα ευάλωτους πληθυσμούς και πρέπει να ελέγχονται καθημερινά.

 

Η Κυβέρνηση πρέπει επιτέλους να αναλάβει τις ευθύνες της και να υλοποιήσει άμεσα τις προτάσεις μας αλλά και τις προτάσεις των ειδικών επιστημόνων, ώστε να μην τρέχει πίσω από εξάρσεις σωρείας κρουσμάτων κορωνοϊού στα προνοιακά ιδρύματα, με τραγικά και εν πολλοίς θανατηφόρα αποτελέσματα.