«Θα περιμένουμε με ανυπομονησία να δούμε να υποβάλλονται ηλεκτρονικά προτάσεις για οπτικοακουστικές παραγωγές που θα αναδείξουν το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της χώρας μας, που θα ξαναδώσουν στην Ελλάδα τη θέση που δικαιούται και της αξίζει». Με αυτή τη δήλωση, ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Νίκος Παππάς έκλεισε την ομιλία του κατά την παρουσίαση του νέου επενδυτικού κινήτρου για την προσέλκυση ταινιών και τηλεοπτικών παραγωγών που θέλουν «να παίξουν Ελλάδα», την περασμένη Δευτέρα. Το μήνυμα που ήθελε να περάσει σε εγχώριους και ειδικά ξένους παραγωγούς ήταν με απλά λόγια: «Επενδύστε στην Ελλάδα, προβάλλετε τη χώρα και θα σας επιστρέψουμε το 25%».

Θα μπορούσε να είναι σενάριο κινηματογραφικής ταινίας ή γιατί όχι του «House of Cards» η αρνητική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου στα γυρίσματα που ζήτησε να κάνει το BBC στο Σούνιο μία ημέρα μετά την παρουσίαση του επενδυτικού προγράμματος σε μια κατάμεστη αίθουσα από κινηματογραφιστές, ηθοποιούς και παραγωγούς, στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Μπορεί ο διεθνούς φήμης Νοτιοκορεάτης σκηνοθέτης Παρκ Τσαν Γουκ να έχει τη γνώμη ότι «το Σούνιο έχει την πιο ισχυρή εικόνα» για να μεταφέρει τη δράση του βιβλίου του Τζον Λε Καρέ «The little drum girl» («Η μικρή τυμπανίστρια»), που διαδραματίζεται στην Ελλάδα, αλλά το ΚΑΣ αποφάσισε αλλιώς.

 

Σύμφωνα με το σκεπτικό του Συμβουλίου, με ψήφους 6 υπέρ και 7 κατά του αιτήματος, η χρονική έκταση της κινηματογράφησης (από τις 7 το πρωί έως τις 7 το απόγευμα), ο μεγάλος αριθμός προσώπων και ο βαρύς εξοπλισμός θα δυσχέραιναν τη λειτουργία του αρχαιολογικού χώρου στις 12 Απριλίου σε μια περίοδο αιχμής κατά την οποία καταφτάνουν εκατοντάδες επισκέπτες καθημερινά. Αρνητική ήταν και η εισήγηση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ανατολικής Αττικής, στην οποία ανήκει ο αρχαιολογικός χώρος του Σουνίου.

Η Κοινή Υπουργική Απόφαση που συνυπέγραψαν οι υπουργοί Ψηφιακής Πολιτικής και Οικονομίας και δημοσιεύθηκε την Τετάρτη στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως άνοιξε και τυπικά τον δρόμο για το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο που «ξεκλειδώνει» 75 εκατομμύρια ευρώ για τα επόμενα πέντε χρόνια. Η διαδικασία για την έγκριση της χρηματοδότησης με τη λογική του «cash rebate» διαρκεί 45 ημέρες, σύμφωνα με το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, αλλά αυτό φαίνεται πως δεν θα σημαίνει τίποτα για τη διαδικασία αδειοδοτήσεων των ίδιων των γυρισμάτων, όπως μαρτυρούν οι ενδείξεις από το θεσμικό όργανο του υπουργείου Πολιτισμού.

«Τίποτα δεν πρόκειται να σταθεί εμπόδιο σε αυτή την προσπάθεια», δήλωσε χθες ο κ. Παππάς, ενώ ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας Λευτέρης Κρέτσος έκανε λόγο για «κακή απόφαση» και «διεθνή γελοιοποίηση της χώρας». Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος του νεοσύστατου Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων (ΕΚΟΜΕ) Πάνος Κουάνης σημείωσε στην «Κ» την ανάγκη «ευελιξίας, σύγχρονης λογικής και προσέγγισης» του ΚΑΣ «αν δεν θέλουμε να πηγαίνουν όλοι στα Βαλκάνια και την Ιταλία». Το ΕΚΟΜΕ, που θα αναλάβει τη διαχείριση του επενδυτικού κινήτρου, θα συνεργάζεται με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και το Hellenic Film Commission –το οποίο είναι ενοχλημένο από τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ–, αλλά δεν μπορεί να παρέμβει στο έργο άλλων φορέων. Προτάσεις για μια νέα διαδικασία αδειοδότησης έχουν γίνει και, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι σε ώριμο στάδιο και στο συρτάρι της υπουργού Πολιτισμού Λυδίας Κονιόρδου.

Οσα απορρίψαμε

Η Ελλάδα κατά καιρούς έχει χάσει μεγάλες κινηματογραφικές παραγωγές και ευκαιρίες προβολής των μνημείων της που θα πολλαπλασίαζαν τους επισκέπτες του Σουνίου ακόμη και τις καθημερινές. Η Μάλτα, η Τενερίφη, το Ντουμπρόβνικ και οι γείτονές μας έχουν αγκαλιάσει πραγματικά τις προτάσεις που εμείς απορρίψαμε. Παλαιότερα, δεν υπήρχε ούτε καν το πλαίσιο για να διαχειριστεί τέτοιες «απαιτήσεις», ενώ και τώρα φαίνεται ότι γίνεται μισή δουλειά αν δούμε την εικόνα σε γενικό πλάνο. Tα μηνύματα που εκπέμπονται από τα συναρμόδια θεσμικά όργανα είναι τουλάχιστον αντιφατικά και είναι βέβαιο ότι τα έχουν λάβει οι οικοδεσπότες του κ. Παππά στα στούντιο της Netflix, της Disney και της Paramount, τους οποίους επισκέφθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο στο Λος Αντζελες.

see more